اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

فارس من| روایت 5 سناریو تا روزهای امتحان دانش‌آموزان

آموزش‌های تلویزیونی و مجازی گرچه روش‌های بسیار خوبی برای جبران کسری ساعات آموزشی در این روزهای تعطیلی مدارس است اما هنوز اشکالاتی دارد که موجب می‌شود نیاز به مرور دروس به صورت حضوری وجود داشته باشد.

فارس من| روایت 5 سناریو تا روزهای امتحان دانش‌آموزان

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: دستگاه تعلیم و تربیت روزهای پرتعطیل خود را می‌گذراند و «کرونا» موجب شد که سال تحصیلی 99ـ98 عنوان پرتعطیلی‌ترین سال تحصیلی را به خود اختصاص دهد.

در این روزها که مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شده است، وزارت آموزش و پرورش برای جبران کسری ساعات آموزشی در گام اول به سراغ تلویزیون رفت و برنامه‌های آموزشی در شبکه‌ آموزش ارائه شد و البته شبکه 4 را هم اضافه کرد و الان از دو شبکه برنامه آموزشی برای همه پایه‌ها برنامه پخش می‌شود.

اما ارائه این برنامه‌ها در مدت زمان کم و از طریق تلویزیون، به رغم آنکه مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است اما مشکلاتی را به همراه دارد؛ برخی دانش‌آموزان به سختی می‌توانند با معلم دیگر غیر از معلم خودشان آن هم از راه دور ارتباط بگیرند و برخی دانش‌آموزان نیز درس مورد نظر را قبلا خوانده‌اند.

معلمان مدارس هم برای اینکه بچه‌های کلاس از درس و مشق عقب نمانند، خودشان دست به کار شدند و در خانه فیلم یا صوت تهیه کردند و در کانال‌ کلاس درسشان در یک شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

البته در این مسیر مشکلاتی چون کندی سیستم و قطع و کند شدن اینترنت هم مشکل‌زا شده است ولی در هرحال روشی برای آموزش است هرچند که در این روش هم نمی‌توان مطمئن بود که همه دانش‌آموزان تمام دروس را یاد گرفته باشند. 

شاید اگر آموزش از طریق تلویزیون و فضای مجازی در گذشته همراه با آموزش حضوری ارائه می‌شد، ایرادات آن برطرف می‌شد و اکنون با موفقیت بیشتری اجرا می‌شد.

البته وزارت آموزش و پرورش به دنبال ایجاد بستری در فضای مجازی برای تعاملات دانش‌آموزان، معلمان، مدیران و اولیاست ولی این بستر هنوز تحقق نیافته و در این مدت تنها عنوان شده است که بستر آن فراهم شده است.

وزارت آموزش و پرورش که نسبت به این اشکال آموزش تلویزیونی و مجازی آگاه است، تصمیم گرفت که حتما دوره آموزشی را برای دانش‌آموزان پیش‌بینی کند و بر همین اساس سناریوهای مختلفی را طراحی کرده است.

عبدالرسول عمادی مشاور وزیر آموزش و پرورش 23 اسفند در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره وضعیت مدارس در ایام اخیر و احتمال تغییر در برگزاری امتحانات و تاخیر در پایان زمان آموزش در سال تحصیلی جاری، اظهار کرد: تا کنون یک ماه تعطیلی داشته‌ایم که ممکن است بعد از عید نوروز هم تداوم یابد و بر همین راستا حداقل 5 سناریو را برای وضعیت‌های محتمل پیش‌بینی کرده‌ایم.

 پیش بینی شده پنج‌شنبه‌ها هم در صورت بازگشایی مدارس به روزهای آموزش افزوده شود 

وی افزود: اولین سناریو، تشکیل کلاس‌ها بعد از 15 فروردین است. به این ترتیب یک ماه وقفه اسفند را داریم که با آموزش در فضای مجازی، ارتباط معلمان با دانش‌آموزان و آموزش تلویزیونی تا حدی جبران شده است و پیش بینی شده پنج‌شنبه‌ها هم در صورت بازگشایی مدارس به روزهای آموزش افزوده شود که در این صورت تغییر چندانی در برنامه امتحان نخواهیم داشت.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته پیشنهاد کردیم با توجه به یک ماه تعطیلی اسفند، امتحانات به جای روزهای ابتدایی خرداد، از 17 خرداد برگزار شود و کنکور هم 15 تا 20 روز معوق شود؛ سناریوی بعدی این است که مدارس از اول اردیبهشت باز شود و به همین نسبت، آزمون‌ها با تأخیر برنامه‌ریزی می‌شوند و پیشنهاد می‌شود کنکور هم یک تا دو هفته به تعویق بیفتد و نیمه خرداد تا اواخر خرداد را برای آن پیش بینی کردیم.

عمادی افزود: اگر تا آخر خرداد هم نتوانیم کلاس‌ها را تشکیل دهیم باید به برگزاری آزمون‌ها در مرداد و شهریور فکر کنیم و آزمون سراسری هم در مرداد یا شهریور برگزار شود. البته باید حواسمان باشد به سال تحصیلی بعد آسیب نرساند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که تشکیل کلاس حضوری برای رفع اشکال حتما در برنامه‌ها باشد، گفت: حتی اگر بعد از عید کلاس ها باز هم با تأخیر شروع شد باید فرجه‌ای برای رفع اشکال گذاشته و بعد امتحانات برگزار شود.

2 روز بعد یعنی 25 اسفند، علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره زمان امتحانات دانش‌آموزان اظهار کرد: در هر زمانی که مدارس باز شود، آموزش و پرورش مصمم است یک ماه فرصت آموزش حضوری را برای دانش‌آموزان مهیا کند و دانش‌آموزان یادگیری‌های قبلی خود را در جریان آموزش‌های تلویزیونی، فضای مجازی و فضای الکترونیکی فرصت داشته باشند با معلمان خود مرور کنند و بعد وارد فرایند ارزشیابی پایان سال شوند.

وی ادامه داد: اگر بازگشایی مدارس اول اردیبهشت باشد، می‌توانیم در نیمه خرداد، امتحانات را شروع کنیم و سال تحصیلی را تقریباً به موقع تمام کنیم؛ به هر میزان که بازگشایی مدارس دیرتر انجام شود ما طبیعتا در تنگنای زمانی بیشتری خواهیم بود اما مصمم هستیم یک ماه آموزش را ارائه دهیم که یقین حاصل کنیم که دانش‌آموزان در جریان یاددهی ـ یادگیری قرار گرفتند. 

اما اینکه مدارس فرصت زمان بیشتری برای مرور درس‌ها داشته باشند و امتحانات به جای خرداد در زمان دیگری برگزار شود، موضوعی است که در اختیار مجلس قرار دارد چرا که آخرین بار مجلس تقویم آموزشی را تغییر داد.

در شرایط فعلی و وجود ستاد مدیریت پیشگیری از کرونا، این اختیار به ستاد داده شد که به آموزش و پرورش مجوز یکساله برای تغییر زمان آموزشی دهد و بر این اساس، آموزش و پرورش مهلت گرفت تا 6 هفته بعد از بازگشایی مدارس که هر زمان باشد، برای دانش‌آموزان کلاس آموزشی بگذارد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار کرد: چند سناریو را پیش‌بینی کردیم و خوشبینانه ترین آن، ادامه تعطیلات تا 16 فروردین است که اختیاراتی به شورای آموزش و پرورش استان دادیم تا یک ماه به دوره آموزشی اضافه کنیم تا هم مرور آموزش مجازی و هم کسری آموزش را بتوانیم جبران کنیم.

وی ادامه داد: اجازه تقویم آموزشی در دست مجلس است اما ستاد ملی مبارزه با کرونا در این شرایط می‌تواند به ما اجازه دهد که تقویم زمان آموزش تغییر کند و ما بر این اساس اقدام می‌کنیم البته نمی‌خواهیم زمان سال تحصیلی آینده آسیب ببیند؛ اگر تعطیلات مدارس اضافه شود، دوره‌ها آموزشی بعد از بازگشایی مدارس فشرده‌تر شده و پنج‌شنبه و جمعه هم کلاس تشکیل می‌شود؛ ما تا 6 هفته موافقت گرفتیم که دوره آموزشی را افزایش دهیم.

ناگفته نماند که وزیر آموزش و پرورش در سخنان خود تأکید کرده است که اگر تعطیلات ادامه یابد، فرصت دوره‌های آموزشی کمتر می‌شود پس این دوره‌ها فشرده شده و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه نیز کلاس دایر می‌شود اما بدون کلاس به سراغ امتحان نخواهند رفت. 

بنا بر گفته مسؤولان آموزش و پرورش، دانش‌‌آموزان قبل از تعطیلی مدارس به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، 70 درصد محتوای دروس را یاد گرفته‌اند و اکنون 30 درصد از محتوای آموزشی از طریق تلویزیون و فضای مجازی ارائه می‌شود و مرور آموزشی بیشتر برای همین 30 درصد از محتواست.

اکنون باید دید روند پیشگیری از شیوع کرونا چگونه خواهد بود و ستاد ملی مبارزه با کرونا چه زمانی خطر رفع می‌شود و به آموزش و پرورش مجوز می‌دهد که مدارس را دایر کند؟ 

به گزارش فارس، برخی مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من موضوع «لزوم راه‌اندازی کلاس‌های درس مجازی برای دانش‌آموزان» را ثبت کردند و خواستار پیگیری آن شدند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول